انواع استاندارد میلگرد در جهان

انواع استاندارد میلگرد در جهان

انواع استاندارد میلگرد در جهان

آیا می‌ دانید انواع استاندارد میلگرد در جهان کدامند؟ استانداردهای مختلفی برای تولید میلگردهای فولادی در جهان استفاده می‌شود که معتبرترین آن، استاندارد ASTM  محسوب می‌شود. تمام تولیدکنندگان میلگرد یک هدف دارند و آن هم تولید یک محصول باکیفیت بالا و قیمت مناسب است. برای تولید چنین محصولی باید تمام استانداردها و تکنولوژی‌های به روز جهان استفاده شود. در ادامه با این استانداردها بیشتر آشنا شوید.

 

استانداردهای جهانی تولید میلگرد

پیش از اینکه به استانداردهای جهانی تولید میگلرد نگاهی بیندازیم، بیایید درباره میلگرد و کاربرد آن کمی بیشتر بدانیم. پیشنهاد می‌کنیم مقاله «میلگرد چیست؟ انواع آن کدام است؟» را مطالعه کنید.

 

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد یک پروفیل با سطح مقطع دایره شکل است که در صنعت ساختمان‌سازی کاربردی زیادی دارد. این محصول در واقع به مقاوم سازی ساختمان کمک می‌کند و از این رو تولید و عرضه آن به بازار اهمیت زیادی دارد. میلگرد برای اولین بار در سال 1800 توسط جوزف لوئیس ((Joseph Louis)) مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1900 میلادی تولید این محصول و به کارگیری آن رونق پیدا کرد و 50 سال پس از آن یعنی  در سال 1950 میلادی بسیاری از شرکت های ساخت و ساز آمریکایی از میلگرد برای ساخت و ساز استفاده می‌کردند.

امروزه از میلگرد در بخش های مختلف ساختمان از کف آن گرفته تا ستون ها و… استفاده می‌شود. به طوری که می‌توان گفت تمام بخش های یک ساختمان در حال ساخت از ویژگی های مفید میلگرد بهره‌مند می‌شوند.

میلگرد مقاومت بتن در مقابل نیروهای کششی را تضمین می‌کند و مانع شکستن و ترک خوردن آن می‌شود. از این رو، در تمام پروژه های ساخت و ساز برای تقویت بتن از میلگرد استفاده می‌کنند.

انواع میلگرد از نظر شکل و ظاهر به 3 دسته ساده، آجدار و کلاف تقسیم می‌شوند. از نظر استحکام نیز در 6 دسته اروپایی، فولاد کربن، اپوکسی پوشش داده شده، گالوانیزه ، فایبرگلاس لیمر و فولاد ضد زنگ قرار می‌گیرند.

 

انواع استاندارد میلگرد در جهان

استانداردهایی که اصول تولید و ویژگی‌های نهایی میلگردها را توضیح می‌دهند، به شرح زیر هستند:

استاندارد ASTM

انجمن مواد و آزمون آمریکا که یک سازمان استاندارد بین‌المللی است و استانداردهای فنی انواع گسترده‌ای از مواد، محصولات، سیستم ها و خدمات را توسعه و انتشار می‌دهد. آیین‌نامه (ACI (318-14 مربوط به این شرکت است.

گریدهای فولادی ASTM آنهایی هستند که استانداردهای دقیق را برای گریدهای خاص این محصول که در انجمن تست و مواد آمریکا معتبر است، به اجرا درمی‌آورند. این استانداردها خواص مکانیکی و شیمی فولاد و روش‌های آزمایشی که باید استفاده شود را مشخص می‌کند.

 

استاندارد JIS

یک استاندارد ژاپنی برای فولاد رول گرم است. این استاندارد الزامات فنی صفحات، ورق ها و نوارهای فولادی نرم نورد گرم را مشخص می کند. JIS G3113 یک استاندارد مواد ژاپنی برای صفحات فولادی نورد گرم، ورق ها و نوارها برای استفاده در ساختار خودرو است. JIS G3112 برای میلگردهای بتن مسلح است.

به طور کلی کمیته استانداردهای صنعتی ژاپن (JISC)، نهاد استاندارد ملی این کشور است که نقشی اساسی در توسعه این بخش ایفا می کند. این نهاد تعداد زیادی از محصولات و فناوری ها از ربات ها گرفته تا صنعت فولاد را پوشش می دهد. JISC همچنین مسئول مشارکت رو به رشد ژاپن در تنظیم استانداردهای بین المللی از طریق همکاری با سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) است.

 

استاندارد DIN

یکی از انواع استاندارد میلگرد در جهان استاندارد آلمانی DIN است. DIN توسط Deutsches Institut für Normung یعنی «موسسه استاندارد آلمانی» توسعه یافت. این موسسه یکی از اعضای کمیته استانداردسازی اروپا (CEN) و سازمان استاندارد بین المللی (ISO) است. DIN آلمان استاندارد DIN 488 را برای استفاده میلگردها در بتن مسلح به وجود آورد.

 

استاندارد ISO

استانداردهای ISO در سطح بین المللی توسط کارشناسان بررسی می‌شود. استانداردهای مدیریت کیفیت برای کمک به کار موثرتر و کاهش شکست محصول و… است. این استانداردها می توانند در مورد ساخت یک محصول، مدیریت فرآیند، ارائه خدمات یا تامین مواد باشند و گروه های مختلفی از فعالیت ها را پوشش می دهند.

این استانداردها نیاز سازمان های مختلف و افرادی مانند تولیدکنندگان، فروشندگان، خریداران، مشتریان، انجمن های تجاری، کاربران و …. را تامین می‌کنند. ISO به عنوان سازمان بین‌المللی استاندارد ISO 6935 را برای میلگردهای فولادی تعیین می‌کند.

علاوه بر این موارد، استانداردهای بریتانیا، کانادا، آمریکا و استرالیا نیز یک مرجع معتبر در فرآیند تولید میلگرد فولادی به شمار می‌روند.

 

صنعت فولاد ایران از کدام استاندارد جهانی پیروی می‌کند؟

شرکت ذوب آهن اصفهان از پیشگامان تولید فولاد در ایران از استاندارد روسی برای تولید میلگرد استفاده می‌کند که به شرح زیر است:

– میلگرد  A1: در صنعت با نام میلگرد نرم آن را می‌شناسند که هیچ آجی ندارد. از ویژگی های میلگرد A1 می‌توان به قابلیت شکل‌پذیری بالای آن به دلیل وجود به دلیل وجود درصد بسیار کم کربن اشاره کرد.

A2: میلگرد A2  برخلاف نوع A1 آج ‌های یکنواخت و هم‌جهتی روی بدنه خود دارد، از این رو آن را نام‌های میلگرد نیمه‌ترد و میلگرد آج‌دار مارپیچ نیز می‌شناسند. ویژگی‌ میلگرد A2  با وجود آج های روی آن باعث چسبندگی بهتر میان میلگرد و بتن می‌شود.

 A3: میلگرد  A3هم در بدنه خود آج دارد، با این تفاوت که آج های آن به شکل جناق است. از این رو آن را با نام میلگرد جناقی هم می‌شناسند. از ویژگی های میلگرد  A3می‌توان به قابلیت شکل‌پذیری پایین‌تر آن نسبت به میلگردهایی که پیش از این معرفی کردیم، اشاره کرد.

 A4: میلگرد A4 که با نام  مانند میلگرد مرکب نیز شناخته می‌شود، در بدنه خود آج هایی دارد که در خلاف جهت یکدیگر هستند. بسیار سخت بودن از ویژگی های میلگرد A4 است و البته نسبت به انواع دیگر میلگردها قیمت بالاتری هم دارد.

 

 

هر آنچه باید درباره شش پر و انواع آن بدانید

n3gkid
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *