میلگرد چیست؟ انواع آن کدام است؟

میلگرد چیست

میلگرد چیست و انواع آن کدام است؟

میلگرد یک پروفیل با سطح مقطع دایره شکل است که در صنعت ساختمان‌سازی کاربردی زیادی دارد. جنس میلگرد از فولاد و بسته به کاربرد آن انواع مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل در این باره توضیح دهیم.

میلگرد چیست و انواع آن

درباره تاریخچه استفاده از میلگرد

قبل از اینکه به سوال میلگرد چیست و انواع آن کدام است پاسخ دهیم، بیایید کمی بیشتر درباره تاریخچه استفاده از این محصول بدانیم. میلگرد برای اولین بار در سال 1800 توسط جوزف لوئیس ((Joseph Louis)) مورد استفاده قرار گرفت. او متوجه شد که با اضافه کردن میلگرد به بتن ، سازه‌ها هم در برابر نیروهای کششی و هم نیروهای فشاری مقاومت بیشتری دارند.

تا سال ها پس از کشف او میلگردها به روش غیراستانداردی تولید می‌شدند. در سال 1878 میلادی برای اولین بار تولید استاندارد میلگرد را تادئوس هیات (Thaddeus Hyatt) انجام داد. در سال 1900 میلادی تولید این محصول و به کارگیری آن رونق پیدا کرد و 50 سال پس از آن یعنی  در سال 1950 میلادی بسیاری از شرکت های ساخت و ساز آمریکایی از میلگرد برای ساخت و ساز استفاده می‌کردند. به این ترتیب، تولید و استفاده آن در صنعت ساخت و ساز گسترش پیدا کرد. به این ترتیب این محصول توانسته امروزه به یکی از اجزای اصلی ساختمان سازی تبدیل شود.

 

کاربرد میلگرد چیست؟

در واقع بدون استفاده از میلگرد بشر نمی‌توانست آسمانخراش های بزرگ و غول پیکر را بسازد. این محصول در واقع به مقاوم سازی ساختمان کمک می‌کند و از این رو تولید و عرضه آن به بازار اهمیت زیادی دارد. به کارگیری ترکیب بتن و میلگرد نه تنها خاصیت کششی بتن را بالا می‌برد، بلکه استحکام سازه را حتی در شرایطی مانند آتش‌سوزی و زلزله نیز افزایش می‌دهد. در ادامه درباره کاربرد میلگرد بیشتر بدانید.

عمده‌ترین کاربرد میلگرد در صنعت ساختمان‌سازی است. امروزه از میلگرد در بخش های مختلف ساختمان از کف آن گرفته تا ستون ها و… استفاده می‌شود. به طوری که می‌توان گفت تمام بخش های یک ساختمان در حال ساخت از ویژگی های مفید میلگرد بهره‌مند می‌شوند.

 

کاربرد میلگرد در صنایع ساختمانی

بتن برخلاف مقاومت زیاد، خاصیت کششی پایینی دارد و این نقطه ضعف بزرگ آن است. میلگرد مقاومت بتن در مقابل نیروهای کششی را تضمین می‌کند و مانع شکستن و ترک خوردن آن می‌شود. از این رو، در تمام پروژه های ساخت و ساز برای تقویت بتن از میلگرد استفاده می‌کنند.

در واقع میلگرد با اهدف تقویت بتن در درون آن جای می‌گیرد و آج های میلگرد با استحکام بخشیدن به بتن، احتمال شکستن آن را بسیار کم می‌کنند. با وجود اینکه بتن بسیار محکم است و زیر فشارهای مختلف عملکرد خوبی دارد، اما در صورت فشار به مرکز آن، به راحتی شکسته می‌شود.

از دیگر نقش های میلگرد در صنعت ساخت و ساز می‌توان به کم کردن ضخامتن بتن اشاره کرد. با استفاده از میلگرد در درون بتن ، نیاز به بتن ریزی ضخیم نیست، چراکه این محصول به اندازه کافی کار محکم کردن سازه را انجام می‌دهد.

علاوه بر این استفاده از میلگرد نه تنها خاصیت شکنندگی و ترک خوردگی بتن را کاهش می‌کند، بلکه نصب آسانی هم دارد. در نهایت استفاده از میلگرد باعث صرفه جویی در هزینه های ساختمانی نیز می‌شود.

در حال حاضر ساختمان سازی بدون استفاده از آرماتور و میلگرد در بتن غیرممکن است. این محصول نه تنها در افزایش استحکام سازه کمک می‌کند، بلکه حس ایمنی را برای کسانی که قرار است زیر سقف ساختمان زندگی کنند، به وجود می‌آورد.

 

میلگردها به چند دسته تقسیم می شوند؟

میلگرد چیست و انواع آن کدام است؟ با تعریف میلگرد حالا انواع آن را معرفی خواهیم کرد. به طور کلی میلگرد را می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

– انواع میلگرد از نظر ظاهری: میلگردها از نظر شکل و ظاهر به 3 دسته ساده، آجدار و کلاف تقسیم می‌شوند.

– میلگرد از نظر مقاومت: از نظر استحکام نیز در 6 دسته اروپایی، فولاد کربن، اپوکسی پوشش داده شده، گالوانیزه ، فایبرگلاس لیمر و فولاد ضد زنگ قرار می‌گیرند.

 

میلگرد چیست؟ انواع آن کدام است؟

حالا که فهمیدیم میلگرد چیست، با انواع آن نیز بیشتر آشنا شویم:

انواع میلگرد از نظر ظاهری

– میلگرد ساده : سطح میلگرد فولادی ساده صاف و یکنواخت و در سایزهای ۶ تا ۵۰ میلی‌ متر ارائه می‌شود. از این نوع میلگرد صاف در ساخت درز انقباض برای خیابان‌ ها و فرودگاه‌ ها استفاده می‌شود. درز انقباض چیست؟ کاربرد میلگرد ساده در درز انقباض برای پیشگیری از جمع‌شدگی و ترک خوردگی بتن است که در فاصله های مشخص بین بتن‌ ها جایگذاری می‌‌شوند. ویژگی میلگردهای ساده این است که به‌ راحتی خم می‌شوند و بدون صدمه به ساختار میلگرد می توان آنها را برش داد.

– آجدار : میلگرد آجدار همانطور که از نامش پیداست مقاطع زبر و آجدار دارد. کاربرد میلگرد آجدار در زمان بتن‌ ریزی این است که اتصال بهتری نسبت به میلگرد صاف ، بین میلگرد و بتن اتفاق می‌افتد. بنابراین احتمال اینکه میلگرد از بتن جدا شود بسیار کمتر است. میلگردهای آجدار در مقاطع ۶ تا ۵۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. انواع میلگردهای آجدار شامل میلگرد آجدار ترمومکانیکی یا TMT و میلگرد آجدار مقاومت بالا HSD است.

– کلاف : میلگرد آجدار پیچیده یا کلاف به صورت کلاف های به هم پیچیده است. سایز میلگرد کلاف از میزان 5.5 تا 16 میلیمتر که سایزهای 5.5 تا 8 با اصطلاح مفتول (وایر) در بازار معروف هستند. البته در کارخانه های تولید فولاد این محصول تا سایز 12 ارائه می‌شود. اگر سایزهای بالاتر را بخواهید باید سفارش دهید. کاربرد میلگرد کلاف بیشتر در صنایع ساختمان، ساخت سیم بکسل، سیم خاردار، زنجیر فلزی، صنایع الکترودسازی و جوشکاری، صنایع فنر سازی، مفتول خوش تراش و… است.

 

انواع میلگرد از نظر مقاومت

– اروپایی: با وجود قیمت مناسب، اما میلگرد اروپایی قابلیت خم شدگی و شکل‌پذیری کمتری دارد.

– فولاد کربن: میلگرد فولاد کربن که با نام فولاد سیاه هم شناخته می‌شود، مقاومت چندانی در برابر خوردگی و زنگ زدگی ندارد.

– اپوکسی پوشش داده شده: در واقع همان میلگرد فولاد کربن است که با ایجاد پوشش روی سطح آن، میزان مقاومتش را در برابر خوردگی افزایش می‌دهند و میلگرد روکش اپوکسی نامیده می‌شود.

گالوانیزه: یکی از انواع میلگردها که روکش گالوانیزه دارد. میلگرد گالوانیزه برخلاف قبلی‌ها در برابر خوردگی و اکسید شدن بسیار مقاوم است.

– فایبرگلاس لیمر: این نوع میلگرد وزن بسیار سبکی دارد و از آن به عنوان تقویت‌کننده بتن استفاده می‌شود. میلگرد فایبر گلاس در مقابل خوردگی مقاوم است اما قابلیت خم شدن ندارد.

– فولاد ضد زنگ: این نوع میلگرد که با نام فولاد استنلس نیز آن را می‌شناسند، گران‌ترین تقویت‌کننده موجود در بازار است. فولاد ضد زنگ خاصیت ضدخوردگی بالایی دارد، از این رو فقط در موارد خاص استفاده می‌شود.

 

تعریف انواع استاندارد میلگرد

استانداردهای مختلفی مانند ASTM  برای تولید میلگرد در جهان وجود دارد اما به طور معمول در ایران از استانداردهای روسی استفاده می‌شود:

– میلگرد  A1: در صنعت با نام میلگرد نرم آن را می‌شناسند که هیچ آجی ندارد. از ویژگی های میلگرد A1 می‌توان به قابلیت شکل‌پذیری بالای آن به دلیل وجود به دلیل وجود درصد بسیار کم کربن اشاره کرد.

A2: میلگرد A2  برخلاف نوع A1 آج ‌های یکنواخت و هم‌جهتی روی بدنه خود دارد، از این رو آن را نام‌های میلگرد نیمه‌ترد و میلگرد آج‌دار مارپیچ نیز می‌شناسند. ویژگی‌ میلگرد A2  با وجود آج های روی آن باعث چسبندگی بهتر میان میلگرد و بتن می‌شود.

–  A3: میلگرد  A3هم در بدنه خود آج دارد، با این تفاوت که آج های آن به شکل جناق است. از این رو آن را با نام میلگرد جناقی هم می‌شناسند. از ویژگی های میلگرد  A3می‌توان به قابلیت شکل‌پذیری پایین‌تر آن نسبت به میلگردهایی که پیش از این معرفی کردیم، اشاره کرد.

–  A4: میلگرد A4 که با نام  مانند میلگرد مرکب نیز شناخته می‌شود، در بدنه خود آج هایی دارد که در خلاف جهت یکدیگر هستند. بسیار سخت بودن از ویژگی های میلگرد A4 است و البته نسبت به انواع دیگر میلگردها قیمت بالاتری هم دارد.

 

شرایط صحیح نگهدار از میلگرد

کاربرد میلگرد در صنایع ساختمانی بسیار اهمیت دارد و اگر در شرایط نامناسب نگهداری شود، می‌تواند خواص مکانیکی و شیمیایی استاندارد خود را از دست بدهد. به این ترتیب، خاصیت استحکام بخشی آن دچار مشکل می‌شود. رطوبت محیط یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در این زمینه است که باعث کمتر شدن قطر موثر فولاد و درنهایت کاهش استحکام سازه می‌شود.

در نگهداری میلگرد به نکات زیر توجه کنید:

– حتما میلگردها را در محلی خشک و بدون رطوبت و خاک قرار دهید.

– قرار دادن میلگردها در ارتفاع مناسب از سطح زمین، مانع رسیدن رطوبت به میلگرد می‌شود.

– میلگردهایی که در انبار نگهداری می‌شوند را برای سریعتر انجام شدن کارها بر اساس قطر و طول جداسازی کنید.

– قبل از بتن‌ریزی باید با آب‌پاشی، دمای میلگردها را کم کنید. همچنین قبل از به کارگیری میلگرد با روش هایی مانند برس زدن و استفاده از دیگر روش های مکانیکی، سطح آن را از آلودگی و اکسیدها پاک کنید، چراکه این کار باعث چسبندگی بیشتر میان بتن و میلگرد می‌شود.

– زمانی مجاز به استفاده از میلگردها هستید که آزمایش‌های دقیق روی آنها انجام و استاندارد بودن خواص مکانیکی و شیمیایی این محصولات اثبات شود.

 

قیمت میلگرد به چه عواملی بستگی دارد؟

پس از توضیحات کامل درباره اینکه میلگرد چیست و انواع آن کدام است، حالا باید درباره مهمترین بخش یعنی قیمت صحبت کنیم. به طور کلی قیمت میلگرد به شرایط مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان نرخ ثابتی برای آن در نظر گرفت. بسته به شرایط کشور و نرخ ارز قیمت خرید میلگرد نیز می‌تواند متفاوت باشد. برای  اطلاع از جدیدترین و مناسب ترین قیمت میلگرد با ما تماس بگیرید.

 

قیمت روز میلگرد ساده

قیمت روز میلگرد ساده

قیمت میلگرد ساده را میتوانید از طریق این سایت مشاهده کنید و یا با ما تماس بگیرید ، سطح میلگرد فولادی ساده صاف و یکنواخت و در سایزهای ۶ تا ۵۰ میلی‌ متر ارائه می‌شود. از این نوع میلگرد صاف در ساخت درز انقباض برای خیابان‌ ها و فرودگاه‌ ها استفاده می‌شود. درز انقباض چیست؟ کاربرد میلگرد ساده در درز انقباض برای پیشگیری از جمع‌شدگی و ترک خوردگی بتن است که در فاصله های مشخص بین بتن‌ ها جایگذاری می‌‌شوند. ویژگی میلگردهای ساده این است که به‌ راحتی خم می‌شوند و بدون صدمه به ساختار میلگرد می توان آنها را برش داد.

 

 

انواع میلگردهای تقویت کننده فولادی

n3gkid
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *