انواع میلگردهای تقویت کننده فولادی

میلگردهای تقویت کننده فولادی

میلگردهای تقویت کننده فولادی

با انواع میلگردهای تقویت کننده فولادی در سازه‌های بتنی آشنا شوید. استفاده از میلگرد در بتن نه تنها خاصیت کششی آن را بالا می‌برد، بلکه استحکام سازه را حتی در شرایطی مانند آتش‌سوزی و زلزله نیز افزایش می‌دهد. از میلگردها برای تقویت سازه بتنی و ماندگاری طولانی‌تر آن استفاده می‌کنند.

 

انواع میلگرد مصرفی در بتن

از 5 نوع میلگرد تقویت‌ شده فولادی در بتن سیمانی استفاده می‌شود:

– میلگردهای تغییر شکل یافته نورد گرم – Hot Rolled Deformed Bars

– میله های فولادی نورد سرد – Cold Rolled Steel Bars

– میلگرد فولادی ملایم – Mild Steel Bars

– میله های پیچ خورده فولادی – Twisted Steel Bars

– سیم جوش‌ داده شده فولادی – Welded Steel Wire

 

انواع میلگردهای تقویت کننده فولادی

میلگردهای تغییر شکل‌یافته نورد گرم

میلگردهای تغییر شکل‌یافته نورد گرم با نام میلگردهای ترمو مکانیکی یا TMT نیز شناخته می شوند. در RCC (سازه بتن مسلح) معمولا از میلگردهای TMT به دلیل مقاومت کششی بالای آنها استفاده می‌شود. دنده‌های روی میلگردهای TMT چسبندگی عالی در بتن سیمانی ایجاد می‌کنند. بهترین کیفیت میلگردهای TMT با استحکام کششی 64000 psi است.( PSI، مقاومت بتن بر حسب پوند بر اینچ مربع اندازه‌گیری می‌شود).

 

میلگرد فولادی نورد سرد

میلگردهای فولادی نورد سرد شبیه به میلگردهای نورد گرم هستند، اگرچه در دمای اتاق ساخته می‌شوند. این میله‌ها دارای استحکام ضعیفی هستند و به راحتی خم می‌شوند. استفاده از میله های نورد سرد تقریبا در بازار منسوخ شد، با این وجود هنوز از نوع میلگرد برای ساخت و سازهایی که به مقاومت زیادی نیاز ندارند، استفاده می‌شود. میلگرد فولاد نورد سرد دارای استحکام کششی تا 60000 psi است.

 

میلگرد فولادی ملایم

این نوع میلگرد مصرفی در بتن هیچ دنده ای ندارد و با سطح ساده و به شکل گرد عرضه می‌شود. میله های فولادی ملایم در RCC برای تیر، دال بتنی و غیره استفاده می‌شود. استحکام کششی میلگرد فولادی ملایم تا 40000 psi است. میلگردهای فولادی ملایم با بتن چسبندگی خوبی ندارند و کیفیت پایینی ارائه می‌دهند، به همین دلیل از این نوع میلگرد در پروژه های کوچک و با محدودیت بودجه استفاده می‌شود.

 

میله فولادی پیچ‌خورده

میله های پیچ‌خورده فولادی به عنوان تاندون‌های پیش‌تنیده نیز شناخته می‌شوند. این نوع میله فولادی از سیم‌های مختلف، تقریبا 7 سیم با هم به صورت یک رشته پیچ‌خورده تشکیل می‌شود. میله فولادی پیچ‌خورده استحکام کششی بالایی تا 270000 psi دارد. از این محصول بیشتر در مهاربندهای داربست برای پیش‌تنیدگی بتن سیمانی مسلح استفاده می‌شوند. با این تفاسیر، آیا استحکام کششی بالای آن قابل تصور است!

 

سیم فولادی جوش‌خورده

سیم جوش‌خورده فولادی از مش جوش تشکیل می‌شود و استحکام کششی متوسطی ایجاد می‌کند. از این سیم ها برای پارتیشن‌ها، نرده‌ها و غیره استفاده می‌شود. سیم فولادی جوش‌خورده در قطرهای مختلف موجود است و استحکامی بالاتر از میله فولادی ملایم دارد. به همین دلیل است که به طور گسترده‌ای برای بخش‌های خاص در ساخت و ساز و کارایی بهتر کاربرد دارد.

 

انواع میلگردهای تقویت کننده فولادی

مهم است که بدانید میلگردهای ترمو مکانیکی تقویت‌شده (TMT) به دلیل استحکام کششی بالا به طور گسترده در سراسر جهان استفاده دارند. میله های TMT نه تنها به سازه استحکام می‌دهند، بلکه به اندازه کافی انعطاف‌پذیر هستند. به همین دلیل است که در هنگام وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و… حداکثر محافظت را ارائه می‌دهند. میله TMT مقدار کربن کمتری دارند و به همین دلیل فرسودگی کمتری دارد و همچنین در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

 

 

میانگین قیمت فولاد چین افزایش یافت

n3gkid
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *