میلگرد کمرکش و کاربرد آن در ساخت و ساز

میلگرد کمرکش

میلگرد کمرکش و کاربرد آن در ساخت و ساز

میلگرد کمرکش یکی دیگر از انواع میلگردهاست که به استحکام و مقاومت ساخت و ساز کمک می‌کند. در واقع بدون وجود این میلگردها هیچ مقاومت در ساختمانی وجود نخواهد داشت. میلگرد کمرکش نیز مانند سایر میلگردها، کاربرد فراوانی در ساختمان سازی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره میلگرد کمرکش و کاربرد آن در ساخت و ساز بیشتر صحبت کنیم.

میلگرد کمرکش چیست؟

همانطور که گفتیم میلگرد کمرکش یکی از انواع میلگردهاست که در ساخت سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع میلگرد برای کنترل میزان فشار کششی وارد شده به ساختمان بهره می گیرند. در واقع دیگر بدون میلگردها ساختمان ها نمی‌توانند در مقابل نیروهای کششی و خمشی مقاومت می‌کنند و همین مسئله اهمیت میلگردهایی مانند میلگرد کمرکش را روشن می‌کند. از میلگرد کمرکش برای افزایش استحکام ساختمان استفاده می‌شود. میلگردهای کمرکش در فهرست میلگردهای آج دار قرار می‌گیرند و به همین دلیل روی آنها برآمدگی های زیادی مشاهده می‌شود. میلگردهای کمرکش را می‌توانید در سه نوع A1، A2 و A3 در بازار پیدا کنید.

 

ویژگی های میلگرد کمرکش

در ادامه معرفی میلگرد کمرکش  درباره ویژگی‌هایی صحب می‌کنیم که استفاده از این میلگرد در ساخت و ساز به همراه دارد. برخی از مهمترین ویژگی های میلگرد کمرکش شامل موارد زیر می شود:

– این میلگرد در مقابل نیروهای کششی ساختمان، خم نمی شود.

– طول آن در مقابل بارهای کششی بیشتر خواهد شد.

– میلگرد کمرکش به افزایش مقاومت و همچنین توان کششی بتن کمک می‌کند.

– توان این نوع میلگردها با توجه به نوع ساخت و همچنین استاندارد آنها برای تحمل میزان کششی که بر ساختمان وارد می شود، متفاوت خواهد بود.

میلگردهای کمرکش را با توجه به طراحی و خواص مکانیکی آنها (میزان مقاومت در برابر فشار کششی)، در گروه‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌دهند. در واقع این نوع میلگردها را براساس مدل، نوع استاندارد به کار رفته در تولید میلگرد، میزان مقاومت نهایی میلگرد کمرکش، میزان مقاومت تسلیم میلگرد، شکل رویه و همچنین از نظر میزان سختی می‌توان در دسته بندهای متعددی قرار دارد.

 

انواع میلگرد کمرکش

در ادامه مقاله میلگرد کمرکش چیست و چه کاربردی دارد، بیایید نگاهی به انواع میلگردهای کمرکش بیندازیم. انواع این نوع میلگرد عبارتند از:

– میلگرد کمرکش دیوار برشی

– و میلگرد کمرکش تیر

 

میلگرد کمرکش دیوار برشی

دیوار برشی دیواری است که تحت تاثیر بارهای جانبی واقع در صفحه خود قرار می‌گیرد و در تحمل و انتقال نیرو مشارکت می‌کند. در واقع دیوار برشی بتنی به دلیل شکل‌پذیری و همچنین با توجه به سختی بالا همواره مورد توجه است. دیوار برشی U شکل یا L شکل است که از اتصال دو یا سه دیوار برشی در راستای عمود برهم شکل می‌گیرد.

اما نقش میلگردهای کمرکش دیوار برشی در این میان چیست؟ در سازه ‌هایی که بتنی هستند، مرحله آرماتوربندی دیوارها و ستون‌ها به صورت همزمان انجام می‌شود. در مرحله آخر و پس از به اتمام رسیدن آرماتوربندی ستون‌ها، میلگردهای کمرکش دیوار برشی برش خورده و خم می‌شوند تا روی آرماتورهای قائم نصب گردند.

 

میلگرد کمرکش تیر

یکی دیگر از انواع میلگرد است که در تیرهای ساختمانی قرار می‌گیرد. تیرهایی که دارای میلگردهای کمرکش هستند، از کمانش ساختمان جلوگیری می‌کنند. با افزایش ارتفاع ستون و لاغرتر شدن آن، احتمال کمانش بالاتر می‌رود. از این رو از آنها از تیرهایی که دارای میلگردهای کمرکش هستند، بیشتر استفاده می‌کنند. به این ترتیب از خم شدن ستون‌ها جلوگیری شده و همچنین باعث استحکام و سختی بیشتر ساختمان نیز می‌شوند.

اگر ارتفاع یک طبقه از طبقه‌های دیگر بیشتر باشد، لازم است حتما تا از تیرهای کمرکش استفاده شود. به این ترتیب به مقاوم ‌سازی آن سازه کمک بیشتری خواهد شد. در واقع تیرها در وسط ستون قرار می‌گیرند، طول ستون را کاهش می‌دهند و در نهایت از کمانش آن جلوگیری می‌کنند.

 

میلگرد کمرکش به استحکام ساختمان کمک می‌ کند

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، میلگردهای کمرکش از انواع میلگردها هستند که برای مقاومت ساختمان و همچنین جلوگیری از کمانش آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. خواص مکانیکی یعنی مقاومت این میلگردها در مقابل فشار، باعث شده تا یکی از عناصر مهم صنعت ساخت و ساز لقب بگیرند. برای اطلاع از قیمت این نوع میلگردها می‌توانید با کارشناسان فولاد نوین متین تماس بگیرید.

 

 

درباره اسلب فولادی و کاربرد آن بیشتر بدانید

n3gkid
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *